Listing 1 - 10 of 126 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
PXL-Education 2016 --- leerproblemen --- gedragsobservatie --- interventies
Choose an application
Dit boek behandelt dyslexie in een breed perspectief. Na een verkennende inleiding zijn de hoofdstukken ondergebracht in vijf delen: dyslexie bij jonge kinderen, dyslexie in het primair onderwijs, dyslexie in het voortgezet onderwijs, dyslexie bij volwassenen en dyslexiebeleid. De lezer krijgt zo een uitstekend overzicht van wat er op het gebied van dyslexie aan het begin van de eenentwintigste eeuw in het Nederlandse taalgebied gaande is.
Orthopedagogics --- dyslexie --- orthodidactiek --- #KVHB:Dyslexie --- 464 --- leesproblemen --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- 050930.jpg --- Dyslexie --- Kinderen met lees- en schrijfproblemen --- kinderen met leerproblemen
Choose an application
In deze uitgave neemt de auteur je, aan de hand van talloze voorbeelden, mee in de wereld van het beelddenken en deelt ze met jou manieren van lesgeven waardoor het werken met de beelddenkers in jouw klas een feestje wordt. Alle kinderen in de groep hebben profijt van de beschreven aanpak, Voor de kinderen met een leerprobleem dat voortkomt uit ADHD, autisme, dyslexie, dyscalculie of een andere beperking kan een wereld opengaan.
Orthopedagogics --- leerproblemen --- gedragsstoornissen --- 464 --- gedragsproblemen --- basisonderwijs --- leren leren --- beelddenken --- 415.4 --- Beelddenken --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Leesproblemen (Kinderen met leesproblemen, Leesstoornissen)) --- Rekenproblemen(Kinderen met rekenproblemen, Dyscalculie) --- Spellingproblemen(Kinderen met spellingproblemen) --- Kinderen met leerproblemen --- Hogere geestelijke functies --- PXL-Education 2018 --- leerstrategieën --- beeldtaal --- Denkpsychologie --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Ervaringsgericht onderwijs --- Leerproblemen --- Basisonderwijs --- Leerprobleem --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs
Choose an application
Hoe ga je om met een beelddenker? Met uitleg over de kenmerken, lezen en rekenen op school, praktische tips en kleurenillustraties. Voor opvoeders van kinderen van ca. 4 t/m 7 jaar.S. MuldersDeze uitgave gaat over jonge beelddenkers in groepen 1 t/m 3. Het is een vervolg op 'Denken in beelden' (2013)*, dat speciaal geschreven werd voor beelddenkende kinderen in groep 4 t/m 8. De schrijfster wil met dit boek deze speciale doelgroep onder de aandacht brengen. Het bevat enorm veel praktijkvoorbeelden, casussen en tips over hoe op school én thuis beter aangesloten kan worden op beelddenkende kinderen. Het boek bevat een uitgebreide uitleg over het fenomeen (beelddenken wordt afgezet tegen taaldenken), het gaat in op de kenmerken, het sorteergedrag, het oplossen van problemen, het plannen, organiseren en leren van jonge kinderen. Er wordt uitgebreid ingezoomd op het aanvankelijk leerproces: het leren lezen en rekenen. Het geheel kent een speelse opzet (de kinderen die een hoofdrol spelen, stellen zich bijvoorbeeld eerst voor aan de hand van een pagina uit een vriendenboek) en leest gemakkelijk weg. De tekst wordt veelal ondersteund met aantrekkelijke kleurenfoto's en stripachtige kleurenillustraties. Zeer mooie en rijke uitgave voor opvoeders en leerkrachten van kinderen van ca. 4 t/m 7 jaar (groepen 1 t/m 3).© NBD Biblion
leerstoornissen --- orthodidactiek --- kinderen --- beelddenken --- leerproblemen --- Beelddenken --- Leerproblemen --- Leermoeilijkheden --- 415.4 --- 464 --- Kleuters --- Kinderen met leerproblemen --- Hogere geestelijke functies --- PXL-Education 2018 --- kleuteronderwijs --- basisonderwijs --- didactische werkvormen --- cognitieve didactiek --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Taal --- Rekenen --- Denkpsychologie --- Denkstrategieën --- Denkstrategie --- Therapie --- Kleuter --- Geschiedenis --- Spraaktechnologie
Choose an application
De auteur van dit boek onderzoekt en begeleidt veel leerlingen met dyslexie en geeft ook cursussen over dit onderwerp. Het valt hem op dat het verschijnsel zowel bij ouders als bij leerkrachten veel vragen blijft oproepen. Als de diagnose dyslexie bij een kind is gesteld, willen ze daar meer van weten. Wat is dyslexie eigenlijk, welke invloed heeft het op het leren op school, hoe kun je zo goed mogelijk hulp bieden? Maar ook als er al langer begeleiding plaatsvindt, blijven zich problemen voordoen waar oplossingen voor gezocht moeten worden. Veel kinderen hebben moeite met lezen, spellen en schrijven. Leerkrachten in het basisonderwijs hebben moeite met het begeleiden van deze dyslectische kinderen die met hardnekkige lees- en spellingsproblemen blijven kampen, ondanks de grote inzet van de leerkrachten, ouders en begeleiders. Ze hebben sterke behoefte aan een samenhangende benadering om deze kinderen beter te kunnen begeleiden. De auteur, een onderwijspsycholoog met ruim twintig jaar ervaring op het vlak van dyslexie en gedragsproblemen, heeft speciaal voor leerkrachten, ouders en PABO-studenten deze informatieve handleiding geschreven die aansluit op de Nederlandse onderwijssituatie. Bijzonder praktisch zijn naast de gedegen kennis en informatie over het onderwerp de in de praktijk beproefde aanwijzingen om dyslectische kinderen in aansluiting op het eigen ontwikkelingsniveau (onder-, midden- en bovenbouw) op school en thuis te begeleiden. Een uitstekende handleiding die dyslexie als samenhangend beeld beschrijft met zeer verantwoorde aanwijzingen voor leerkrachten en ouders. Met verklarende woordenlijst, checklist en tal van bijlagen.
Dyslexie. --- Orthopedagogics --- basisonderwijs --- dyslexie --- leerstoornissen --- Primary education --- Dyslexie --- Lager onderwijs --- Basisonderwijs --- leesproblemen --- orthopedagogiek --- leerproblemen --- 464 --- 464 ) Kinderen met leerproblemen --- dyslexie: lagere school --- kinderen met leerproblemen --- #KVHB:Dyslexie --- #KVHB:Basisonderwijs
Choose an application
Zittenblijven blijkt volgens onderzoek minder effectief dan verondersteld. De praktijk van het zittenblijven moet dan ook op elke school in vraag gesteld worden. Doel is zittenblijven op termijn te vervangen door alternatieven die het individuele leerproces versnellen en verrijken. Het boek biedt daartoe een mix van wetenschappelijke kadering, ondersteunende fiches, instrumenten en inspîrerende praktijkverhalen.
Zittenblijven --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Zittenblijvers --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Secondary education --- zittenblijven --- Research on teaching --- aansluiting lager en secundair onderwijs --- Primary education --- 450.6 --- Schoolmanagement --- Leermoeilijkheden --- 464 --- Resultaten en selectie --- PXL-Education 2016 --- onderwijs --- onderwijsleerprocessen --- zittenblijvers
Choose an application
Dit boek is een grondig herwerkte versie en de auteurs hebben alle nieuwe wetenschappelijke inzichten in deze versie opgenomen. Op een vlot leesbare wijze zijn ze erin geslaagd om alle aspecten van ADHD te beschrijven. Eerst leggen ze uit wat ADHD is en welke de meest voorkomende oorzaken zijn. Opvallend is dat erfelijke factoren steeds meer gewicht krijgen. Waar er in de media vaak veel sprake is van voedselallergieën als een van de oorzaken van ADHD, gaan de auteurs daar op een erg genuanceerde en kritische manier mee om. In een volgend hoofdstuk wordt ingegaan op de vraag hoe je kinderen het best iets kunt aanleren. De auteurs spitsen zich vooral toe op het aanleren van gedrag. Het blijkt dat bij kinderen met ADHD bepaalde regels om gedrag te veranderen veel langer moeten aangeboden worden dan bij andere kinderen. Naast het aanleren van bepaald gedrag wijden de auteurs ook een hoofdstuk aan hoe je een kind bepaald gedrag het beste afleert. Ze doen dit aan de hand van sprekende voorbeelden. Ze geven aan dat dit hoofdstuk en het vorige in de eerste plaats bedoeld zijn voor kinderen met ADHD, maar dat ze eveneens van toepassing en nuttig zijn voor alle kinderen. Vervolgens komen de praktische adviezen aan bod. De auteurs geven tips uit hun jarenlange ervaring. Een aantal ervan zijn zo vanzelfsprekend geworden dat ze voor bijna elke stoornis in aanmerking genomen kunnen worden. Denken we maar aan structuur, orde, regelmaat, duidelijke gedragsregels enz.In het voorlaatste hoofdstuk zijn de auteurs het erover eens dat overbeweeglijke kinderen eensgezinde ouders nodig hebben. Dit is vandaag niet meer zo vanzelfsprekend, gezien de steeds maar wijzigende gezinssamenstellingen. De auteurs verwoorden het zeer goed: Als vader en moeder en andere voor het kind belangrijke volwassenen het niet met elkaar eens zijn over de aanpak, zullen ze er nooit in slagen een overbeweeglijk kind goed aan te pakken en op te voeden. In dat geval ontstaat dikwijls een helse driehoek die het probleem zeer verergert. Het laatste hoofdstuk is gewijd aan wat ADHD eigenlijk is. De kenmerken, de comorbiditeiten enz. komen hier uitgebreid aan bod. Ook vindt de lezer hun terecht kritische opmerkingen ten aanzien van het gebruik van medicatie. De auteurs wijzen ons op de voordelen, maar ook op mogelijke gevaren. Het boek wordt besloten met een handig zakwoordenboekje waarin een aantal veelgebruikte woorden worden verklaard.
Gedragsproblemen. --- Attention-deficit hyperactivity disorder --- ADHD --- kinderen --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- 464 --- Leerproblemen --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Gedragsproblemen --- Hyperkinetische kinderen --- 113875.jpg --- ADHD ; kinderen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: ADHD) --- Opvoeding en onderwijs --- Kinderen --- Orthopedagogiek --- Hyperkinesie --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- hyperactiviteit --- gedragsstoornissen --- graduaat orthopedagogie --- PXL-Social Work 2020 --- Opvoeding --- Kind --- Gedragsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs --- onderwijsbehoeften en ontwikkeling
Choose an application
departement Lerarenopleiding 10 --- leerproblemen --- dyslexie --- Dyslexie --- Zorgverbreding --- Leesstoornissen --- Leermiddelen --- Schrijfstoornissen --- 464 --- Leesstoornis --- Leermiddel --- Schrijfstoornis
Choose an application
De mens leert in grote mate met zijn lichaam. Vanuit deze centrale hypothese beschrijft de auteur de mogelijkheid om cognitieve stoornissen te begrijpen en te behandelen. Maurice Berger maakt een classificatie van deze problemen en een algemeen model voor behandeling. Kinderen bouwen via fysieke gewaarwordingen onbewust een voorstelling op van zichzelf en de wereld. Deze is onlosmakelijk verbonden met hun cognitieve ontwikkeling. Samen met de blijvende invloed van ernstige hechtingsproblemen en de onlosmakelijke band tussen kennis en gevoel vormen deze elementen de belangrijkste assen waarrond de auteur zijn psychotherapeutische methode uitwerkt. Uitgewerkte cases uit zijn praktijk, zowel in een residentiële als ambulente omgeving illustreren het geheel. Dit boek is een aanrader voor al wie professioneel, zelfstandig of in een team, met kinderen en adolescenten werkt: psychologen, orthopedagogen, psychotherapeuten, psychiaters, pediaters, neurologen, leerkrachten en opvoeders.
Cognitive psychology --- cognitieve ontwikkeling --- leerstoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- #KVHB:Cognitieve dysfuncties --- #KVHB:Cognitieve ontwikkeling --- #KVHB:Orthopedagogie --- cognitieve stoornissen --- leerproblemen --- 464 --- Adolescentie --- Cognitieve ontwikkeling --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- 616.895 --- Cognitieve ontwikkeling (Denkontwikkeling) --- Cognitieve stoornissen (waarnemingsstoornissen) --- Kinderpsychiatrie (jeugdpsychiatrie) --- Leermoeilijkheden --- Leerproblemen --- Narcisme --- Ontwikkelingsstoornissen --- Psychomotorische ontwikkeling --- 083057.jpg --- Leerstoornissen --- Kinderen met leerproblemen --- 159.98 --- PHL-Central Office 12 --- Behandeling --- Kinderen --- Adolescenten --- Therapie --- Remediërend onderwijs --- Leerprobleem --- Kind --- Adolescent --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oorzaak
Listing 1 - 10 of 126 | << page >> |
Sort by
|